claudenvero.reismee.nl

Costa rica deel 2

Hoi medereizigers,

Hierbij weer een kleine update van our story so far..... We begonnen onze mooie reis in het binnenland bij de vulkaan Arenal waar je tijdens een tour de lava kon zien stromen, tenminste dat werd gezegd (door onze hostel eigenaar Mr. LAVA-LAVA). Want tijdens onze tour was er dan ook daadwerkelijk geen ene f*ck te zien, zagen door de wolken de top niet eens laat staan vloeibaar lava! Maar bij deze geweldige tour zat wel ook een bezoekje aan de zogenaamde hotsprings (natuurlijk verwarmde baden). En dat was enorm welkom want je zou denken dat het warm is in costa rica maar nee, in het binnenland was het toch echt verrekes koud.Ook fijn waren de baden die 45 graden waren aangezien dat gewoon te heet is om er in te gaan, en we nu nog de blaren op ons billen hebben staan. Vanuit het vulkaan gebied zijn we de jungle rond Monteverde in getrokken voor de zogenaamde canopy tour, kort gezegd: men neemt een kabel, een abseil-broekje (we waren blij dat we van het vrouwelijke geslacht waren, want zelfs bij ons werd er al van alles afgekneld), een katrol, handschoenen als rem en gaan met die banaan! Echt zwaar de moeite waard, we hebben zelfs een zogenoemde ' superman-vlucht' gedaan, waarbij je dus op ongeveer 100 meter aan een kabel van ongeveer dezelfde lengte wordt opgehangen aan je rug en kont, om vervolgens over een prachtige jungle-vallei heen te sjezen.

Maar na nog steeds geen zonnestraal te hebben gezien hielden we het wel voor gezien in het binnenland en gingen we richting de pacifische kust naar het Hippie-dorp van Costa Rica genaamd Montezuma. Nou ja dorp, anderhalve straat, maar goed, gelijk bloedheet en super mooi weer. Elke vent heeft daar dreadjes, en als ze het dan 'opsteken' hebben ze zo'n enorme drol op hun hoofd, echt te gek! Zoals het een echte hippie betaamd hebben we dan ook geen reet uitgevoerd behalve eten, zonnen en slapen. één keer dachten we wel even actief te gaan doen en gingen we de waterval bezoeken die je na een kleine wandeling door de rivier en over rotsen wel zou bereiken..... Nou niet dus, wat een schijt weggetje was dat, super glad, dood eng (kwam misschien ook omdat we verkeerd waren gelopen) en bloedheet, maar we hadden het gehaald (Claud dan wel met een paar schaafwonden erbij aangezien ze bijna 50 meter naar beneden donderde) en konden na 5 minuten ongeveer weer aan die kl*te terugweg beginnen aangezien het bijna donker werd! Wel enigszins trots op ons zelf dat we de hele klim hadden doorstaan (hoewel we bij de waterval ook gewoon kinderen en dikke amerikanen tegen kwamen), zagen we een dag later dat bij het begin van het rotspad stond dat het gevaarlijk was en er al menigeen het loodje had gelegd (oepsie). Na 3 nachten vonden we het wel weer genoeg geweest daar en wilden we weer verder met de speedboot naar de overkant, alleen ging die ineens niet vanwege 'de hoge golven' dus wij weer met onze enorme hutkoffers de berg op terug naar het hostel om nog een nachtje bij te boeken (ach ja er zijn ergere plekken om te moeten blijven). De volgende dag konden we wel vertrekken en zijn dus verder gegaan naar Quepos waar we een nationaal park hebben bezocht. HAHA, sjouke eat your heart out, want we waren omringd door aapjes, hoewel we ze hier overal wel eens in de verte zien, kon je ze nu gewoon eten geven (wat overigens niet mocht maar wel werd gedaan). Na dit geweldige uitje, zijn we de volgende dag naar Dominical vertrokken om toch maar eens de surf-dudes te gaan bekijken. Allerjezus wat hadden wij een lekkere lifeguard daar (bijna de moeite om jezelf te verzuipen) om over de overige surfgasten maar te zwijgen. Zo dat was wel even genoeg vrouwen praat, we zijn nu terug in de hoofdstad San Jose (na precies 2 weken) om de komende 2 weken eens te gaan kijken wat de mensen aan de caribische kust bezig houdt.

Vervolgens - op veler verzoek - een kleine impressie van de Costa Ricaanse cultuur en natuur.

Aan de kust is het heeeet, en de zwembaden hebben daar ongeveer de gemiddelde temparatuur van soep en voor het eerst in ons leven zijn we de zee om het vervolgens alleen maar warmer te krijgen (echt zwaar lauw)! Geen wonder dat de inwoners aan de kust dan ook leven volgens de manana-manana cultuur. Het motto sowieso hier is 'Pura Vida', wat echt voor alles wordt gebruikt, maar letterlijk betekent puur leven. Verder is het vrij normaal als je tijdens het onbijten wordt vergezeld door een stel knokkende varanen van meer dan een meter! Of dat je rond een uur of 5 je bed wordt uit ' geschreeuwd' door een groepje brulapen die even langs wippen. Ook al is vero vrij panisch bij elke boswandeling op zoek naar slangen die op het pad liggen (niet dat we er overigens 1 tegen zijn gekomen maar goed), Claudia ziet ze letterlijk vliegen en is als een josti aan het rond rennen zodra er ook maar iets komt aangevlogen wat op een wesp lijkt en ook al lijkt het er niet op zij vindt van wel! Verder worden we allebei redelijk gestoord van de muggen, vooral omdat we er elke keer van overtuigd zijn dat het 'in deze plaats wel lijkt mee te vallen en de klamboe overbodig lijkt' totdat we de volgende ochtend wakker worden! Je wordt hier qua eten echt doodgegooid met rijst en bonen, als ontbijt, als lunch, als diner. Serieus de rijst komt me (Vero) nu al de neus uit! Ook heel fijn zijn hier de wc's waar je dus het wc-papier in bakken ernaarst (zonder deksel) moet deponeren ook als je dus eens lekker hebt zitten sch*ten (sorry Helen)! Je zou toch denken in zo'n land waar ze de hele dag door bonen eten ze iig de prullenbakken op de wc voorzien van een deksel, wel zo fris voor de persoon erna nl! De Tico's (de inwoners van Costa Rica) zijn verder vrij aardig allemaal op een paar daar gelaten, hoewel het af en toe ook echt wel handen en voeten werk is met de communicatie (zij geen engels, wij geen spaans) zijn we er tot nu toe elke keer wel uitgekomen. Costa Rica lijkt qua landschap vooral op een grote jungle die doorloopt tot vele mooie stranden (San Jose uitgezonderd, is gewoon een butt stad). Het eten, drinken en vervoer is hier vrij goedkoop dus dat betekent dan ook veel uit eten maar de verschillende tours die je hier kunt doen zijn dan wel weer vrij prijzig (rond de 30 e). De wegen zijn op sommige stukken (vooral in de bergen) bagger, niet geasfalteerd en dan met zo'n gammele bus langs een afgrond van 100 meter is dan ook niet ' je-van-het' maar wel goedkoop!

Nou dit was het wel weer voor even!

X

Claud en Vero

P.S. Bedankt voor de lieve smsjes en berichtjes voor mijn verjaardag!

Marcel

Mooi verhaal dames. Grappig die verschillende manieren van schrijven van jullie. Ik hoor het jullie hardop vertellen: Claud lekker plat en af en toe een vloek, Vero met een bulderen lach ertussen....

Het regent weer eens in Tilburg, dus ik ga lekker jullie foto's kijken...

X Marcel

Elke

He lieve dames,

Ben super blij dat jullie het zo goed stellen! Ben zwaar jaloers op jullie! Ook heel leuk om zo op de hoogte gehouden te worden. Leuke verhalen, leuk geschreven!

Ik heb jullie beide gemist met carnaval. Claud ik heb je traditie van worstenbrood en mini-pizza's in ere gehouden...!

Nog een super fijne tijd en blijf schrijven, want ik blijf benieuwd!

dikke kus Elke

Bianca

Yeuhhhhhhhhh een nieuw verhaal en foto's! leuk en erg herkenbaar om te lezen! Heel veel plezier aan de caribische kant en ben benieuwd naar de volgende verhalen. By the way, m'n ex buurman Coen Sipkens vertrekt vandaag naar Costa Rica, tis mar degge ut wit.....

Have fun! x

cinn

Dames,

Wat een topverhalen weer zeg!
Het is om jaloers op te worden, zowel als
op de schrijfkunsten als op de avonturen haha
Maak ze gek daar en have fun!
Dikke zoen

Deb

Haahaa zie Claud alweer gillen voor mogelijke wespen en Vero panisch op zoek naar een slang ;-).

Have fun en geniet ervan!

xxxxx

Kathelijne

Haha... weer een super verhaal. Zit hier op het werk effe lekker te lachen om jullie verhalen. Zie het meeste dan ook letterlijk voor me :-)

Dikke kus Kat

ps. Overlevingsboekje van Sanne nog niet nodig gehad??

Jeannette

Lady's
We hebben weer genoten van this story. We blijven meegenieten en wensen jullie nog veel fun. Met oma is alles nog oke,enjoy!

Sanne

Ladies!!

Jullie hebben die brulaap gewoon laten zakken in een bakje chloor!! Haha!

Veel plezier nog daar...
kus

jan en anneke. (pap en mam).

hallo meiden. Zoals jullie het kunnen schrijven is uit de kunst, alsof we er zelf bij zijn. Hopelijk ben je niet zo als oma, door een gevonden slangetje in je tas te doen, zonder iets te zeggen. Ga op deze voet verder, en geniet van elk moment. Van ons een dikke kus en tot lezens.
XXXXXX

Midget

wat een top verhaal!

Ben benieuwd naar het volgende avontuur..
Kus

Helen

Waahahaha heerlijk verhaal! Geniet ervan dames!
Dikke kus
p.s. ook al is de context vreselijk, toch fijn dat er aan me gedacht wordt!

Frank

Mooi verhaal en leuk om te lezen. Je hebt gelijk zin om hier het vliegtuig te pakken en die kant op te komen.
Veel plezier en we kijken uit naar jullie volgend update.

Liefs, Noor & Frank

kim

geweldig!! lach me zot zeker om het gedeelte van de waterval ik ken dat weggetje, wat een elende!
leuk dat je in dominical ben geweest een vriendinnteje van me gaat er woensdag en gaat daar wonen.
cool dorpje!!

geniet ervan wijve!! en ben benieuwd naar het volgende avontuur

dikke kus

els bazelmans

wat een superleuke verhalen en geweldig avontuurlijke belevenissen! Heerlijk, geniet ervan!
Ben benieuwd naar de volgende berichten.
Groetjes en liefs, T. Els

MAikz

Whahahahahaha, super leuk.
Vooral gelachen om het stukje met die wespen.
Geweldig! Kan het me helemaal voorstellen die josti
bewegingen van Claudia. Was hier al met hele kleintjes.
Ocherm!
Veel plezier met jullie volgende avonturen, en de bordjes beter lezen hé!

mam

hoe doen jullie het ? Door de jungle met volle bepakking en prive-gids. Draagt de gids ook julllie bagage, of is er nog een andere carrier mee? Hoop dat je na alle jungle-regen nu weer wat zon krijgt aan zee. xx mam

Renée, Ernst, Thijmen en Doutzen

Hallo dames,

Jullie vermaken je goed daar, klinkt erg leuk allemaal, geniet er lekker van en we zien jullie volgende verhaal met veel leesplezier tegemoet.

Dikke kus

mam

Leuke video. Menselijke vogels in een behoorlijk harde versnelling. Gelukkig nog geen parasailing want dan is je moeder nog ongeruster. Het is net als dat jullie op kamers zitten maar goed dat ik niet alles van te voren weet. Claud fietsen in de regen en onze Vero lekker lui in de hangmat. Wisselen jullie het ook wel eens andersom Vero fietsen en Claud achterop. Liefs mam.

Pap

hoi Dames, Ik zie al prachtige video's, schitterende foto's en zeer mooie en goede verhalen. Hou het zo. De natuur lijkt mij prachtig. Hoeveel bagage heb je al kunnen achterlaten ergens. Een goede reis straks naar NZL.
Geniet nog. Kus pap.

Sabine

Hey Claud en Vero,

Alweer een tijdje weg jullie!
klinkt echt allemaal super wat jullie al gezien en gedaan hebben!
Beetje jaloesie heerst hier wel!! (hier in NL sneeuwt het namelijk nog)
Ben beniewd naar jullie volgende verhalen en foto's.
Geniet ervan jullie!!!

kusje Sabine.

Sjaan!!

VEROS EN CLAUD!!

Top om zo op de hoogte te blijven met het nodige vermaak van de leuk geschreven gebeurtenissen!

We missen jullie wel! zowel met de zuipfestijntjes als in het veld!

Kijk alweer uit naar alle andere verhalen en foto's

xx